اولین آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان راه‌اندازی می‌شود


اولین آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان راه‌اندازی می‌شود

آکنا موزیک – «رابعه زند» نوازنده قانون که پس از انتشار نخستین آلبومش، تمرکز خود را بر تألیف کتابی برای این ساز و نیز تحقیق و پژوهش برای بهینه سازی تولید قانون معطوف کرده است، آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان را به مثابه گام دیگری در مسیر همین بنا نهاده است.

** اعلام استقلال پس از دو دهه
زند درباره انگیزه شکل گیری این آکادمی می‌گوید: دی ماه امسال سابقه تدریس من به بیست سال می‌رسد و تصور می‌کنم بعد از گذشت این سالها لازم بود که کارم را به طور جدی و مستقل پیگیری کنم. از سوی دیگر تعداد هنرجویانم در این سالها آن قدر زیاد شده که نمی‌توانستم پذیرای همه آنها در فضای خصوصی منزلم باشم. اما اینها فقط انگیزه‌های اولیه است. من در این مدت پژوهش‌های زیادی در زمینه ساخت ساز قانون ایرانی داشته‌ام که قصد دارم حاصل آنها را در این آکادمی به علاقمندان ارائه کنم.
او در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موج تازه‌ای در تدریس قانون ترکی راه افتاده است، گفت: متأسفانه مدرسان و نوازندگان این ساز دیگر ردیف موسیقی دستگاهی تدریس نمی‌کنند و وقتی با آنها صحبت می‌کنیم لزومی در این کار نمی‌بینند در صورتی که هیچ نوازنده سیتار هندی وجود ندارد که راگای هندی را اجرا نکرده باشد. هر سازی در هر کشوری رپرتوار خاص خودش را دارد که باید به هنرجویان تدریس شود پس اگر ما هم معتقدیم که قانون یک ساز ایرانی است و پیشینه آن به فارابی برمی‌گردد باید ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی را روی آن کار کنیم.

** تعلیم نوازندگی چنگ به کودکان
یکی دیگر از فعالیت‌های آکادمی «رابعه» نمایش چنگ‌های باستان و تدریس «چنگ کودک» به عنوان ساز تازه طراحی شده این هنرمند است.
زند در این باره تأکید می‌کند: «استاندارد شروع موسیقی برای بچه ها ساز پیانو است اما از آنجا که این ساز قیمت بالایی دارد و همه خانواده‌ها استطاعت مالی خرید آن را ندارد من سالها مشغول طراحی ‌سازی با نام «چنگ کودک» و پژوهش روی آن بودم تا بتوانم از آن به عنوان جایگزینی برای «بلز» و پیانو استفاده کنم. این چنگها 10 انگشت کودک را درگیر می‌کنند و طبیعی است آنچه برگرفته از هنر باستانی خودمان باشد اصالت بیشتری برای کودکانمان خواهد داشت. هنرجویان کودک در ایران سال‌های سال است که موسیقی را با ساز فلزی غیر ایرانی آموزش می‌بینند که صدای نسبتا آزار‌دهنده و به‌شدت قوی‌ای دارد که در موارد بسیاری نتیجه مثبتی هم حاصل نمی‌شود. اما «چنگ ‌کودک» جدای از آنکه کاملا ایرانی است از صدای بسیار خوشایندی نیز برخوردار خواهد بود که به دلیل سادگی در نواختن، کودک را به موسیقی علاقه‌مند و تمامی انگشتان او را به ساز آشنا می‌کند. در این راه کودک می‌آموزد چگونه برای ساز احترام قائل شود و به آن فراتر از یک اسباب بازی کودکانه توجه کند.»
در آکادمی ساز قانون ایرانی و چنگ‌های باستان «رابعه» علاوه بر تدریس قانون، نمایشگاهی برای این ساز (به تولید کشورهای مختلف مثل ایران، ترکیه و ارمنستان) در نظر گرفته شده تا هنرجویان بتوانند تفاوت‌های آنها را به درستی دریابند، مضاف بر این چنگ‌های باستانی هم از جمله سازهایی هستند که در نمایشگاه دائمی این آکادمی برای علاقه مندان به نمایش درخواهند آمد.

منبع: 

خبرگزاری ایرنا

نظرات بسته است